Het begint met waarom

Gouden Cirkel
Ik ben al een week of vier met mezelf aan het stoeien. Vlak voor mijn vakantie naar Zuid-Afrika, heb ik een boek geleend dat “Het begint met waarom” heet. Het is geschreven door Simon Sinek. En het boek heeft aanzet gegeven tot een stevige portie zelfonderzoek.

Het is een managementboek dat uitlegt waarom bepaalde bedrijven overtuigender zijn, duidelijker communiceren en meer aanhangers en afnemers vinden. En dat is dus niet omdat de producten die ze verkopen beter, sneller of goedkoper zijn. De echte trouwe aanhangers van succesvolle bedrijven volgen deze bedrijven omdat ze appelleren aan een bepaald gevoel. Ze communiceren namelijk heel duidelijk waarom ze doen wat ze doen.

En klanten? Die kopen dus niet wat deze bedrijven doen, maar waarom ze dat doen. Want iedereen wil immers graag zaken doen met bedrijven die geloven wat je zelf gelooft. Ontzettend fascinerend en het boek sprak me enorm aan.

Uiteraard kan Simon Sinek je zelf nog beter uitleggen hoe dat allemaal werkt. In deze Ted Talk “How Great Leaders Inspire” kun je er meer over zien en horen.

Maar wat heeft dat met mij te maken? Nou, heel simpel. Na het lezen van het boek is mij duidelijk geworden dat ik niet helder heb wat mijn waarom nu precies is. Want, waarom hou ik zo van reizen? Waarom hou ik zo van avontuur? Waarom word ik zo blij van mijn vrijheid? Waarom vind ik innovatie zo interessant? Waarom hou ik er zo van om mensen te helpen? En wat maakt dat ik mij zo enorm aangetrokken voel tot mensen die hun eigen pad volgen in dit Nederlandse woud van structuur? Waarom, waarom, waarom doe ik wat ik doe?

Kortom, veel vragen en vooralsnog weinig concrete antwoorden. Ik ben vindende, zeker. De kunst daarbij is om te kijken naar naar mijn verleden. En om te proberen de rode draad te doorgronden. Ik ben ervan overtuigd dat er een wereld voor me open gaat zodra ik dit helder heb. Het zal me in de toekomst helpen om sneller en beter keuzes te maken. Vooralsnog is het echter nog een brei van gedachten en gevoelens. Komt tijd, komt raad!

Plaats een reactie